آموزش گام به گام بورس (قسمت هشتم)
وظایفکارگزار
-1 انجام معامله
-2 اداره حساب سرمایه گذاری اشخاص
-3 مشاوره و راهنمایی و معرفی شرکت برای پذیرش در بورس
معیارهایانتخابکارگزار
-1 قابلیت انجام سریع سفارش مشتری
-2 داشتن اطلاعات مربوط و کافی
-3 داشتن سیستم های اطلاعاتی و کنترلی مناسب
به غیر از کارگزارانی که به تازگی مجوز مشاوره و سبد گردانی را دریافت نموده اند سایر کارگزاران اجازه دادن مشاوره به سرمایه گذاران را ندارند . لذا برای آنان تفاوتی نمیکند که سرمایه گذار چه سهمی بخرد و بفروشد و آنها تنها کارمزد خود را دریافت خواهند کرد لذا این سرمایه گذار است که باید با توجه به موارد خاصی کارگزار خود را انتخاب کند. این موارد به این صورت اند:
-1 حجم سرمایه سرمایه گذار : به عبارتی در انتخاب کارگزار باید دقت نمود که کارگزار برای چه مقدار سرمایه هایی کار میکند و آیا سرمایه ما در حدی است که کارگزار برای ما معامله کند .اصولا کارگزاران به نسبت حجم سرمایه افراد انها را در اولویت قرار میدهند . فرضا کارگزاری که اکثر مشتریان ان دارای سرمایه های بالای 100 میلیون تومان باشند برای سرمایه گذار با سرمایه 10 میلیون مناسب نیست .
-2 تعداد مراجعه کنندگان به کارگزار : به این معنی که آیا کارگزار فرصت رسیدگی به درخواستهای همه مشتریان را دارد . چرا که در غیر این صورت شاید به علت عدم فرصت کارگزار برای انجام درخواستهای خرید و فروش مشتریان درخواست ما به روزهای بعد موکول شود و این مسئله با توجه به ارزش زمان در معاملات بورس ممکن است موجب از دست رفتن برخی فرصتها شود .
-3 نوع شخصیت خریدار در ارتباط با کارگزار (حقیقی یا حقوقی ) : برخی از کارگزاریها اکثرا دارای مشتریانی با شخصیت حقوقی می باشند که برای اشخاص حقیقی مناسب نمی باشند .
-4 رتبه کارگزار از نظر حجم خرید و فروش : هر چه رتبه کارگزار از نظر حجم معاملات بالاتر باشد نشاندهنده فعالیت بیشتر ان کارگزار می باشد و نکته مثبتی به حساب می آید به شرط اینکه مورد اول یعنی حجم سرمایه سرمایه گذار رعایت شود پس بهتر از میان کارگزارانی که سرمایه ما با سرمایه مشتریان آنها همخوانی دارد کارگزاری را انتخاب کنیم که دارای حجم معاملات بیشتری باشد یا به عبارتی فعال تر باشد.
آموزش مقدماتی و حرفه ای بورس
دوشنبه ۴ مهر۱۳۹۰
- (*post_date format="%y/%m/%d"*)